Pisarskie wyzwanie Małgorzaty Wardy – tydzień 5

blog114

Pisarskie wyzwanie Małgorzaty Wardy – tydzień 5

Przez lata zdobywałam wiedzę o pisarskim warsztacie, opierając się na własnych doświadczeniach oraz korzystając z podpowiedzi nauczycieli pisania. Zebrałam w ten sposób materiał, który – mam nadzieję –  pomoże Wam w rozwijaniu umiejętności pisarskich. Nie bójcie się pokazać tego, co stworzyliście. Proponuję, abyście zabrali ze sobą Wasze opowiadanie/pierwszy rozdział powieści i przyszli na jeden z moich kursów.  Na pewno będziemy się tam dużo uczyć, ale też dobrze bawić!

Małgorzata Warda

autorka literatury obyczajowej, dwukrotnie nominowana do nagrody głównej Festiwalu Literatury Kobiet, w roku 2013 otrzymała nagrodę za powieść o tematyce wykluczenia, a w 2016 roku odebrała Grand Prix dla najlepszej powieści napisanej przez kobietę za „Najpiękniejszą na niebie”.

 

ZACZYNAMY

TYDZIEŃ 5

Narracja w opowieści jest równie ważna jak bohater i sama fabuła. Uważam, że każdą historię da się opowiedzieć ciekawie, trzeba tylko nad tym trochę popracować. Bardzo istotne jest wybranie punktu, z którego chcemy prowadzić tekst. Czy planujecie pisać w pierwszej osobie? A może w trzeciej? Każda narracja ma ograniczenia i atuty. Proponuję więc teraz zastanowić się, jaka narracja pasuje do Waszej opowieści. 

Narracja pierwszoosobowa da Wam możliwość „założenia na siebie skóry bohatera”. W żadnej innej narracji nie zobaczycie, nie usłyszycie i nie poczujecie tyle, co Wasza postać. Poznacie jej myśli, dowiecie się, czego chce, czego potrzebuje i jak postrzega świat. Niewątpliwie jest to narracja angażująca, ponieważ nie tylko opisuje zdarzenia fabularne, ale została nakierowana do wewnątrz bohatera. 

Minus stanowi to, co podałam wyżej jako atut: zobaczycie, usłyszycie i poczujecie tylko to, co Wasz bohater. Nie będziecie mogli „wydostać się z jego skóry”, aby spojrzeć na świat oczami innej postaci – historia zostanie opisana z jednego punktu widzenia. 

Narracja w trzeciej osobie wydaje się łatwiejsza, chociaż wielu pisarzy nie potrafi w niej odnaleźć więzi z bohaterem. W takiej narracji nie musicie trwać przy jednej postaci, możecie dowolnie przeskakiwać z osoby na osobę, opowiadać o wielu losach, pokazać szerokie spektrum zdarzeń. To narracja idealna do opisania scen walki, tragedii wojen, epidemii, pokazująca kataklizmy. Dodatkowym jej plusem będzie możliwość przewidywania przyszłości, zaglądania w przeszłość i posiadania wiedzy, której Wasz bohater nie posiadł. 

Ćwiczenie

Wybierzcie narrację swojej opowieści. Jeśli nie jesteście jej pewni, spróbujcie napisać kilka zdań w narracji pierwszoosobowej, a kilka w trzecioosobowej. W której pisało Wam się lepiej? Na którą się zdecydujecie? 

Przejrzyjcie notatki, przeczytajcie opis wykonany w zadaniu 4, a następnie odrzućcie wątpliwości i spróbujcie napisać cały tekst. 😊

Nie bójcie się, jeśli na początku będzie trudno, albo napiszecie tekst nie taki, o jakim marzyliście. Pierwsza wersja może być dopiero początkiem pracy twórczej. 

 

TYDZIEŃ 1  – PRZEJDŹ DO WYZWANIA >>

TYDZIEŃ 2  – PRZEJDŹ DO WYZWANIA >>

TYDZIEŃ 3  – PRZEJDŹ DO WYZWANIA >>

TYDZIEŃ 4  – PRZEJDŹ DO WYZWANIA >>

 


 

Zapraszamy na kursy pisarskie:

“W kobiecym kręgu” kurs pisarski dla kobiet ONLINE – zobacz program kursu >>

“Podstawy pisania” ONLINE – zobacz program kursu >>

“Podstawy pisania” GDAŃSK – zobacz program kursu >>

“Wywróć świat do góry nogami – napisz powieść” kurs dla średniozaawansowanych ONLINE – zobacz program kursu >>

kurs pisania prozy dziecięcej i młodzieżowej “Sprawdź, dokąd prowadzi królicza nora” ONLINE – zobacz program kursu >>

Napisz komentarz

CLOSE
CLOSE