Ćwiczenie pisarskie cz. 3 – zdania
Przeciętne zdanie w języku polskim ma około 20 słów, czyli mniej więcej tyle, ile zdanie, które teraz czytasz. Tekst złożony ze zdań o podobnej długości byłby monotonny. Jak to zmienić? Przeplataj zdania długie krótszymi, by wpływać na tempo lektury. Kiedy chcesz pozwolić czytelnikowi, by wraz z bohaterem rozkoszował się pięknem przyrody, wydłużaj zdania. Skracaj je, by pokazać, że czas przyspiesza. Niech będą jeszcze krótsze. Króciutkie.
Droga wiła się wśród pól, wśród których gdzieniegdzie porozrzucane były domy, przykryte spadzistymi dachami i otoczone cichymi ogródkami. Nagle poczuł szarpnięcie. Ostre. Bolesne.
Kiedy czytelnik czyta jedno zdanie, kątem oka widzi początek kolejnego. Dlatego zacznij je od spójnika, który zapewni ciągłość lektury. Zdania rozpoczynające się od spójnika nie grzeszą wprawdzie stylistyczną elegancją, ale wnoszą werwę do tekstu, np. Postanowiła, że teraz powie prawdę. Albo zapadnie się pod ziemię.
Jeśli natomiast zamierzasz podkreślić jednostajność działań bohatera, wymień ciąg czynności po przecinku, np. Odkurzyła podłogę, przetarła fotele, nakryła do stołu, wypolerowała sztućce i rozłożyła talerze.
Zadajesz pytania w tekście? Nie? A warto, bo przydadzą się choćby do budowania napięcia, np. Okno kilkakrotnie uderzyło o framugę. To wiatr? Nie. Był tu ktoś jeszcze.
Pytania odsłonią też myśli i obawy bohatera, np. Anna spojrzała na pierścionek leżący na aksamitnej poduszeczce. Czy powinna się zgodzić? Czy Piotrek był tym jedynym?
Teraz pora na Ciebie. Napisz kilka zdań, w których wykorzystasz sposoby opisane w tym ćwiczeniu.
Joanna Wrycza-Bekier
Joanna Wrycza – Bekier prowadzi kurs “Blog ekspercki – jak pisać profesjonalne, wciągające i barwne artykuły” zobacz program kursu >>
Przeczytaj pozostałe wpisy autorki:
Ćwiczenie pisarskie cz. 1 – język zmysłów
Ćwiczenie pisarskie cz. 2 – onomatopeje
Ćwiczenie pisarskie cz. 4 – rytm wypowiedzi
Ćwiczenie pisarskie cz. 5 – czy dialog to tylko słowa?
Ćwiczenie pisarskie cz. 6 – imię dla bohatera
Ćwiczenie pisarskie cz. 7 – kolory twojej opowieści
Ćwiczenie pisarskie cz. 8 – podaj przykład, czyli jak ożywić i uwiarygodnić tekst specjalistyczny
Ćwiczenie pisarskie cz. 9 – jak tworzyć świeże porównania, czyli ćwiczenie pisarskie dla ambitnych
Ćwiczenie pisarskie cz. 11 – jak uchronić się przed drętwymi dialogami
Ćwiczenie pisarskie cz. 12 – sposoby mistrzów TED na intrygujący wstęp
Ćwiczenie pisarskie cz. 13 – przepis na opowieść wedle studia Pixar
Ćwiczenie pisarskie cz. 14 – Zbawienna inkubacja, czyli jak pisać nie pisząc
Ćwiczenie pisarskie cz. 15 – storytelling jako sztuka wyjaśniania. Instrukcja nie musi być nudna