Promocja i sprzedaż książki
W jaki sposób wydawnictwo prowadzi działania promocyjne nowych tytułów? Dlaczego okładkę wybiera wydawnictwo? Jaki jest udział autora w promocji książki? Jak wygląda kampania promocyjna w prasie i Internecie? Na wszystkie pytania odpowiada Joanna Salak – dyrektorka wydawnicza, inicjatorka i kreatorka publikacji, menedżerka w branży wydawniczej.
OKŁADKA KSIĄŻKI
Autor trzyma już w ręku pachnący farbą drukarską egzemplarz swojej książki, a pierwszy zamówiony nakład dotarł właśnie do magazynu wydawnictwa. Tak zaczyna się drugi etap pracy nad książką, równie wymagający jak jej napisanie – promocja i sprzedaż.
Pierwszym, bo przygotowywanym najwcześniej, elementem promocyjnym książki jest jej okładka. Autor, pisząc tekst powieści czy poradnika, często wyobraża sobie okładkę w określony sposób. Przekłada powstającą treść na elementy graficzne najlepiej, jego zdaniem, oddające charakter utworu.
Wydawnictwa, przygotowując okładkę, biorą pod uwagę więcej zmiennych. Oddanie charakteru książki jest oczywiście bardzo ważne, dodatkowo istotne jest przyciągnięcie uwagi czytelnika kolorystyką, dobrą czytelnością tytułu, obiecującą informacją zamieszczoną z tyłu okładki lub fragmentami tekstu na skrzydełkach. Twoja książka w punkcie sprzedaży ma bardzo dużą konkurencję. Czytelnik, wchodząc do księgarni, spogląda na pojedynczą okładkę przez ułamki sekund. Tak samo dzieje się, gdy przewija tytuły na stronie księgarni internetowej.
Wydawnictwa, mając doświadczenie w sprzedaży innych tytułów, zastrzegają sobie prawo decydowania o okładce. Podchodzą do tej sprawy jak do przygotowania najkorzystniejszego projektu opakowania sprzedawanego towaru. Bez względu na to jak technicznie to brzmi, jest to podejście sprzyjające interesom autora.
PROMOCJA I SPRZEDAŻ
Promocja książki, tak jak promocja usług czy towarów w każdej innej branży, ma swoje najskuteczniejsze metody. Wydawnictwo musi dotrzeć z informacją o wydaniu Twojej książki do mocno rozproszonej grupy stanowiącej około 1/9 społeczeństwa.
Doświadczeni wydawcy wiedzą, że dwa podstawowe elementy skutecznej promocji książki to dobra kampania informacyjna w Internecie i prasie oraz dobra ekspozycja książki w punktach sprzedaży. Nie spodziewaj się więc reklam telewizyjnych czy wielkich plakatów na bilbordach.
KAMPANIA INFORMACYJNA W PRASIE I INTERNECIE
Przy promowaniu książki najlepiej sprawdza się mozolna praca systematycznego wysyłania informacji do dziennikarzy, blogerów, recenzentów, portali recenzyjnych, np. lubimyczytac.pl, zbrodniawbibliotece.pl, portalkryminalny.pl, czytambolubie.com, czytamrecenzuje.pl. Należy pamiętać, aby blogerów wybierać zgodnie z gatunkiem książki. Nie można wysyłać romansu do recenzenta reportażu, bo bardzo osłabiasz swoją wiarygodność. Nie stosuj “wyślij do wszystkich”, bo prawdopodobieństwo, że któryś z recenzentów zainteresuje się książką ze zbiorowej wysyłki, jest znikome.
Sprawdza się umieszczanie banerów reklamowych na portalach książkowych, zachęcanie ich przedstawicieli do rozmowy z autorem, propagowanie informacji o książce w grupach na Facebooku, pokazywanie jej na YouTubie, Instagramie czy Tweeterze.
Jako autor masz również w tej sferze własne możliwości. Propaguj informacje o wydaniu swojej powieści, korzystając z własnego konta na Facebooku. Informuj przyjaciół, znajomych, prezentuj ciekawe fragmenty tekstu, twórz osobiste nagrania z własną rekomendacją lub pozyskuj je ze stron innych osób mających dużą liczbę czytających znajomych.
SPOTKANIA AUTORSKIE
W ramach dbania o promocję tytułu w punktach sprzedaży wydawnictwa organizują spotkania z autorem w księgarniach czy na targach książki. Takie spotkania przygotowywane są także przez biblioteki. Dla autora tego rodzaju wystąpienia wiążą się z koniecznością mówienia do publiczności i częstego podróżowania po Polsce do odległych miast i miasteczek. Jest to żmudny, ale bardzo potrzebny element pracy nad budowaniem własnej marki, czyli prowadzenia własnej „kampanii wyborczej”.
Wielu autorów po przełamaniu pierwszych oporów, mówi o spotkaniach z czytelnikami z dużą satysfakcją. Wbrew pozorom w mniejszych ośrodkach miejskich czy gminnych takie spotkania gromadzą większą publiczność.
DEBIUT I CO DALEJ?
Wydawnictwa, wybierając ze swej najnowszej oferty tytuł do promocji, często największą uwagę poświęcają autorom, którzy oprócz swojego debiutu mają już pomysł lub pracują nad kolejną publikacją. Dzieje się tak dlatego, że nakłady promocyjne przy wydaniu debiutanckiej powieści nie zawsze się zwracają. Wydawnictwa wiedzą, że promując drugą czy trzecią powieść autora, podnoszą sprzedaż poprzedniej lub przypominają o jego innych publikacjach. Obszar, który jest całkowicie w gestii wydawnictwa to promocja i dobra ekspozycja książki w punktach sprzedaży.
Warto dopytać wydawcę, jakie działania zostaną przez niego podjęte w okresie promocji tytułu, czyli w czasie dwóch lub trzech pierwszych tygodni od wydania.
Przeczytaj też:
Od umowy do drukarni >>
Autor i wydawnictwo >>
Powieść dla dzieci i młodzieży, czyli zadanie pozornie łatwe – część 1 >>
Powieść dla dzieci i młodzieży, czyli zadanie pozornie łatwe – część 2 >>
Jak napisać powieść, od której nie można się oderwać? >>