Promocja książki – pierwsze kroki
Promocja książki jest ważna. Tak jak trzeba przeznaczyć czas na jej pisanie, trzeba go też poświęcić, by ją promować.
Czy wiesz, że większość autorów, która osiągnęła rynkowy sukces, na działania marketingowe poświęca średnio pięć godzin tygodniowo. Zapewne to wymaga sporej determinacji i dobrej organizacji czasu. Dlatego staraj się przestrzegać żelaznej dyscypliny zarówno jeśli chodzi o pisanie, jak i o promocję. Pisz codziennie, a w tym czasie nie zaglądaj na Facebooka czy Instagram, nie odbieraj e-maili i telefonów. Na promocję książki przeznacz popołudnia lub wieczory.
Pozostaje pytanie, jak skutecznie promować książkę.
Od czego zacząć? Odpowiada specjalista od promocji w Rozpisani.pl
Na początek radziłbym przede wszystkim zaangażować się w działania online, bo linki i wpisy w internecie zostawiają trwały ślad. Dlatego zdecydowałem się założyć konto na Facebooku – facebook.com/rozpisani. Podobnie zrobił inny autor Rozpisanych – Jacek Borowiak (facebook.com/Emerytura-nie-jest-Ci-potrzebna). Zanim sam się na to zdecydujesz, prześledź profile innych autorów, by zobaczyć, jak wykorzystują to narzędzie do promocji swoich książek. Na Facebooku bez problemu znajdziesz profile wielu znanych pisarzy. Z polskich autorów, m.in. Katarzyny Grocholi, Michała Witkowskiego, Kai Malanowskiej, Małgorzaty Kalicińskiej i wielu innych. Swoje profile ma też wielu zagranicznych pisarzy: J.K. Rowling, Dan Brown, Elizabeth Gilbert czy Amanda Hocking, która dzięki self-publishingowi zarabia miliony dolarów.
O wiele łatwiej jest sprzedawać, gdy masz świetny produkt. Jakość Twojej książki – od historii do formatu, a na okładce kończąc – jest kluczem do jej sukcesu na rynku. Co do wagi samej treści przeczytasz w tekście: 10 najczęstszych błędów popełnianych przez początkujących autorów.
Równie ważna jest też okładka, bo to ona sprzedaje książkę i wyróżnia ją spośród tysięcy innych na półce w księgarni. Jeśli nie potrafisz zaprojektować jej sam, warto powierzyć to profesjonalistom.
Rada dla początkujących autorów – upewnij się, czy książka spodoba się czytelnikom. Jednym ze sposobów jest przetestowanie jej odbioru na małym nakładzie. Dlatego na początek wydrukuj kilkadziesiąt egzemplarzy i sprawdź, czy sprzedadzą się w gronie znajomych oraz ich znajomych. Można też zaprezentować czytelnikom próbkę tego, co zamierzasz wydać. Opublikuj więc jeden rozdział w formie ebooka. Uwalniając fragmenty swojej powieści w sieci, gromadzisz jednocześnie swoich potencjalnych odbiorców. Wybierz którąś z tych możliwości, a potem zaproś czytelników do dyskusji na swoim profilu lub blogu. Wczytaj się w ich uwagi i sugestie. Jeśli książka im się nie spodoba, będziesz wiedział, co poprawić. Jeśli czytelnicy przyjmą ją entuzjastycznie, zainwestujesz w większy nakład. Pamiętaj, że zachwyceni czytelnicy będą sprzedawać książkę dla Ciebie. Ich rekomendacje są najpotężniejszą formą reklamy, której nie da się kupić za żadne pieniądze. A ludzie chcą dobrze mówić tylko o niesamowitych książkach.
WPIS GOŚCINNY W RAMACH AKCJI “PRZYCHODZI AUTOR/KA DO WYDAWNICTWA”
PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:
10 najczęstszych błędów popełnianych przez początkujących autorów >>
Dobry redaktor to lepsza książka >>
Kilka rzeczy, które mogą zrobić bliscy, by pomóc sprzedać Twoją książkę >>