Storytelling jako sztuka wyjaśniania. Instrukcja nie musi być nudna – ćwiczenie pisarskie 15
Pytaniem, które zadaje sobie klient nie jest Jak produkt działa? lecz Jak rozwiąże mój problem? Odbiorca nie ma czasu, ani ochoty przedzierać się przez długie instrukcje. Potrzebuje przyjaznych wyjaśnień wyrażonych prostymi słowami. W tej sztuce sprawdzi się storytelling.
Lee LeFever w swojej książce The Art of Explanation[1] opisuje etapy klarownego wyjaśnienia, które wykorzystuje w swoich filmach edukacyjnych z serii Common Craft. Przedstawię je na przykładzie jednego z tych filmów, objaśniającego działanie Dropboxa.
Zacznij od stwierdzenia, które łatwo zaakceptować
Niech to będzie coś, czemu trudno zaprzeczyć, co mogłoby zacząć się słowami: „Wszyscy zgodzimy się że…” Takie rozpoczęcie buduje przyjazną atmosferę, która dobrze nastawia czytelnika wobec tego, co za chwilę nastąpi. W filmie Common Craft na temat Dropboxa wstęp brzmi następująco:
Znasz to: zamierzasz kupić lunch i uświadamiasz sobie, że Twój portfel został w kieszeni innych spodni. A może i kluczyki do samochodu zostawiłeś w domu? Problemem jest organizacja. Potrzebujesz jednego miejsca na wszystko. Magicznej kieszeni. To, co włożysz do magicznej kieszeni, zawsze tam jest. Niezależnie od tego, co masz na sobie lub gdzie jesteś.
Stwórz kontekst
Powiąż stwierdzenie z problemem i wizją jego rozwiązania. Problem przedstaw jako bolesny, a następnie zapytaj, co by było gdyby zniknął. Spraw, by czytelnik chciał wyobrazić sobie świat, w którym problem zostanie rozwiązany. Żeby zachować spójność, nawiąż do poprzedniej myśli, którą czytelnik zaakceptował (w naszym przykładzie będzie to magiczna kieszeń). Oto kolejny fragment z filmu wyjaśniającego działanie Dropboxa:
Ta sama zasada działa w przypadku komputerów. Jeśli masz więcej niż jeden, bycie na bieżąco z wszystkimi Twoimi plikami może być trudne. Rozwiązanie tego problemu jest główną przyczyną, która doprowadziła do powstania Dropboxa. Jest jak magiczna kieszeń. To jedno, bezpieczne miejsce na wszystkie Twoje pliki.
Opowiedz historię
Przedstaw bohatera i powiedz o nim kilka słów. Niech zmaga się z trudnością, którą przedstawiłeś wcześniej. Problem ten bardzo mu doskwiera, dlatego postanawia wypróbować nowy sposób jego rozwiązania.
Poznaj Josha, który przygotowuje się do długiej wyprawy po Afryce. Póki co wszystkie informacje o podróży zapisał w laptopie, na komputerze stacjonarnym i telefonie. Żeby przenieść je w jedno miejsce, musiałby wysyłać maile do siebie lub użyć dysku przenośnego. Josh odkrywa Dropbox, który tworzy nowy rodzaj folderu na jego komputerach.
Objaśniaj najprościej jak się da
Teraz czas na instrukcję. Nawiąż w niej do historii, dzięki czemu nabierze ona obrazowości. Będziesz też musiał używać wielu prostych czasowników, które opisują kolejne czynności, co uchroni Cię przed zawiłościami specjalistycznego języka.
Te foldery są dokładnie takie same. Jeśli Josh zamieści trasę swojej podróży w folderze Dropbox na swoim laptopie, może być pewien że ten sam plik ukaże się na jego komputerze stacjonarnym i w telefonie. To samo stanie się, jeśli zapisze zmiany w dokumencie. Pojawią się one we wszystkich dropboxach. Strona Dropbox działa tak samo. Wszystko, co Josh umieszcza w Dropboxie, jest na niej dostępne. W ten sposób, jeśli jego jeep zanurkuje, a laptop przemoknie, wciąż będzie miał dostęp do swoich plików.
Przedstaw rezultat
Pokaż, w jaki sposób bohater rozwiązał problem i podkreśl, że jest zadowolony z efektów.
Safari Josha okazało się udane, a na jego laptopie znalazło się wiele zdjęć i wideo. Zamiast wysyłać wszystko mailem, dzielił się zdjęciami przez Dropboxa ze swoją mamą. Dzięki temu miała kopie zdjęć, które mogła oprawić. Ponieważ Dropbox tak dobrze się sprawdził, Josh uczynił go miejscem na wszystkie swoje pliki, aby mieć do nich dostęp zawsze i wszędzie.
Wezwij do działania
Zachęć czytelnika, by dowiedział się więcej, wypełnił formularz czy coś zasubskrybował.
Jeśli podróżujesz po świecie, prowadzisz biznes lub po prostu chcesz mieć wszystko pod kontrolą, dzięki Dropboxowi możesz przestać martwić się o swoje pliki i skupić się na kolejnej przygodzie. Ściągnij Dropboxa teraz na getdropbox.com
Teraz pora na Ciebie. Przejrzyj swój blog lub stronę z ofertą i sprawdź, co mógłbyś wyjaśnić prościej, korzystając ze scenariusza filmów Common Craft.
[1] Lee LeFever, The Art of Explanation. Making Your Ideas, Products and Services Easier to Understand, Wiley 2013
Joanna Wrycza – Bekier prowadzi kursy “Blog ekspercki – jak pisać profesjonalne, wciągające i barwne artykuły” zobacz program kursu >>
Przeczytaj pozostałe wpisy autorki:
Ćwiczenie pisarskie cz. 1 – język zmysłów
Ćwiczenie pisarskie cz. 2 – onomatopeje
Ćwiczenie pisarskie cz. 3 – zdania
Ćwiczenie pisarskie cz. 4 – rytm wypowiedzi
Ćwiczenie pisarskie cz. 5 – czy dialog to tylko słowa?
Ćwiczenie pisarskie cz. 6 – imię dla bohatera
Ćwiczenie pisarskie cz. 7 – kolory twojej opowieści
Ćwiczenie pisarskie cz. 8 – podaj przykład, czyli jak ożywić i uwiarygodnić tekst specjalistyczny
Ćwiczenie pisarskie cz. 9 – jak tworzyć świeże porównania, czyli ćwiczenie pisarskie dla ambitnych
Ćwiczenie pisarskie cz. 11 – jak uchronić się przed drętwymi dialogami
Ćwiczenie pisarskie cz. 12 – sposoby mistrzów TED na intrygujący wstęp
Ćwiczenie pisarskie cz. 13 – przepis na opowieść wedle studia Pixar
Ćwiczenie pisarskie cz. 14 – zbawienna inkubacja, czyli jak pisać nie pisząc